
Operativ programledare
Uppdragsbeskrivning
Vår kund genomför ett av koncernens mest omfattande transformationsprogram, med syfte att etablera en framtidssäkrad och gemensam lösning för redovisning och rapportering inom hela oganisationen.
Programmet omfattar flera delar:
- Övergripande programledning – representanter från programmen PIA, operativ modell, förändringsledning, kommunikation, globala processägare samt övergripande programledare.
- Implementationsprojektet (PIA – Process, Information, Applikation) – Programmets syfte är att införa ett nytt, gemensamt ERP-system inom hela organisationen för redovisning och rapportering, samt att skapa harmoniserade och automatiserade processer och ett enhetligt arbetssätt. Programmet består av sju strömmar: ström 1 fokuserar på informationsförsörjning, ström 2 och 3 på teknik, och strömmarna 4–7 på affärsprocesser.
- Operativ modell – utveckling och etablering av modell för framtida förvaltning.
Förändringsledning – säkerställa mottagande, utbildning och nya arbetssätt i verksamheten.
För att säkra framdrift, kvalitet och förankring tillsätts nu en operativ programledare som arbetar nära övergripande programledare och driver flera av programmets tvärgående initiativ.
Syfte med rollen
Rollen som operativ programledare syftar till att stärka programmets genomförandekraft genom att:
- Säkerställa struktur, tempo och koordinering i genomförandet.
- Driva framdrift i centrala frågeställningar över strömmar och delprojekt.
- Stödja programledningen i strategiska och operativa beslut.
Ansvarsområden
- Ledning och koordinering
- Leda och samordna aktiviteter inom utvalda områden för att säkra framdrift, kvalitet och intressenthantering.
- Styrning och beslutsunderlag
- Bidra till framtagning av styr- och beslutsmaterial för programledning och styrgrupp.
- Kommunikation och rapportering
- Kommunicera status, framsteg och risker till relevanta intressenter.
- Säkerställa tydlig och korrekt uppföljning av aktiviteter, leveranser och tidplaner.
- Risk- och kvalitetsstyrning
- Identifiera, följa upp och mitigera risker och hinder för framdrift.
- Säkerställa att leveranser möter programmets kvalitetskrav.
- Resurs- och planeringsstöd
- Säkerställa att rätt resurser och kompetenser finns tillgängliga inom respektive ström.
- Initiera åtgärder vid resursbrister eller planeringsavvikelser.
- Kontinuerlig förbättring
- Initiera och driva förbättringsinitiativ för att effektivisera styrning, arbetssätt och leveransförmåga.
Kvalifikationer
- Erfarenhet av att leda komplexa transformations-, förändrings- eller utvecklingsinitiativ inom ekonomi, redovisning eller rapportering.
- Dokumenterad förmåga att driva struktur, tempo och beslutsfattande i stora program.
- Stark kommunikativ förmåga och erfarenhet av att arbeta med både verksamhet och leverantörer.
Meriterande
- Erfarenhet från försäkringsbranschen eller liknande med federerad struktur.
- God förståelse för ERP-system, gärna Oracle Fusion.
Din ansökan
Låter rollen intressant och passande? Ansök i så fall omgående för vi intervjuar löpande och rollen kan tillsättas innan sista ansökningsdatum.
Vi kan enbart ta emot och bearbeta din ansökan genom att du registrerar ditt CV i vår portal. Med avseende på GDPR kan vi ej ta emot ansökningar via e-post. Varmt välkommen med din ansökan! Uppdraget är en del av Quest Consulting personaluthyrning.
Om oss
Quest Consulting är ett auktoriserat konsultbolag med kollektivavtal, försäkringar, friskvård och tjänstepension. Vi är specialiserade inom IT, Teknik, HR, Administration och Ekonomi. Vår målsättning är att vara din personliga samarbetspartner och just därför är det så viktigt för oss att arbeta efter våra kärnvärden där våra ledord är att vara Personliga, Nyskapande och Professionella.