Payroll Team Lead

Ort
Göteborg
Ansök senast
2025-10-05

Vi söker en Payroll Team Lead till vår kunds HR-avdelning för Compensation & Benefits och Payroll. Tjänsten är ett 12-månaders vikariat för föräldraledighet.

Om du brinner för noggrannhet, trivs i en snabb arbetsmiljö och vill vara med och forma framtiden för lönehantering i ett globalt, innovativt företag – kan detta vara ditt nästa steg.

Du kommer att vara en del av ett samarbetsinriktat HR-team och rapportera till Head of Compensation & Benefits and Payroll. Rollen är baserad på kundens Global Headquarters i Göteborg, Sverige. Vi arbetar enligt en hybridmodell som värdesätter både fysiskt samarbete och fokuserat distansarbete. Det viktigaste är att ha tid, verktyg och förtroende för att göra jobbet – och att trivas med det.

Som Payroll Team Lead ansvarar du för att övervaka och samordna lönefunktionen i flera länder, samt säkerställa korrekt och tidsenlig lönehantering. Du leder ett mindre team och arbetar nära interna och externa intressenter för att säkerställa efterlevnad, effektivitet och en bra medarbetarupplevelse.

Huvudsakliga ansvarsområden:

  • Leda och stötta ett team av löneadministratörer för att säkerställa korrekt och tidsenlig lönehantering.

  • Säkerställa att lönekalkyler, inklusive löner, avdrag, bonusar och förmåner, är korrekta och följer gällande regler.

  • Överse lönekontroller och rapportering, i samarbete med Finance och HR.

  • Hantera eskaleringar och komplexa lönefrågor, ge vägledning och lösningar.

  • Ha end-to-end-ansvar för löneprocessen.

  • Extrahera och sammanställa information från olika system till lönesystemet.

  • Förbereda och lämna in nödvändiga lönerelaterade skattedeklarationer, rapporter och årsslut.

  • Säkerställa korrekt rapportering av löneuppgifter för interna revisioner och regulatorisk efterlevnad.

  • Samarbeta med externa löneleverantörer och skattemyndigheter vid behov.

Den idealiska kandidaten:

För att lyckas i rollen är du strukturerad, analytisk och samarbetsvillig. Du har god förståelse för löneprocesser och lönesystem och är trygg i att leda ett team. Du kan arbeta effektivt med intressenter genom tydlig kommunikation och teamwork, samtidigt som du kan arbeta självständigt och lösa problem när de uppstår. Du känner dig bekväm med att delta i revisionsprocesser med externa revisorer relaterade till lön. Du hanterar din tid väl och håller konsekvent deadlines för att säkerställa korrekt och tidsenlig datainmatning. Din höga noggrannhet bidrar till stark datakvalitet, och du visar integritet genom att hantera konfidentiell information diskret.

Övriga krav vi ser att du har:

  • Erfarenhet av HR-system, gärna Workday

  • Erfarenhet av löneprogramvara, särskilt Kontek (Sverige)

  • Goda kunskaper i svensk lönehantering

  • Examen inom Payroll, HR eller administration samt gedigen erfarenhet av löneprocesser (3–5 års operativ erfarenhet)

  • Minst 2 års erfarenhet av ledar- eller teamansvar

  • Flytande i engelska och svenska

Din ansökan

Låter rollen intressant och passande? Ansök i så fall omgående för vi intervjuar löpande och rollen kan tillsättas innan sista ansökningsdatum.

Vi kan enbart ta emot och bearbeta din ansökan genom att du registrerar ditt CV i vår portal. Med avseende på GDPR kan vi ej ta emot ansökningar via e-post. Varmt välkommen med din ansökan! Uppdraget är en del av Quest Consulting personaluthyrning.

Om oss

Quest Consulting är ett auktoriserat konsultbolag med kollektivavtal, försäkringar, friskvård och tjänstepension. Vi är specialiserade inom IT, Teknik, HR, Administration och Ekonomi. Vår målsättning är att vara din personliga samarbetspartner och just därför är det så viktigt för oss att arbeta efter våra kärnvärden där våra ledord är att vara Personliga, Nyskapande och Professionella.