Projektledare till vår kund på Kungsholmen

Ort
Stockholm
Ansök senast
2025-10-14

Uppdragsbeskrivning

För att hantera information till resenärer inom kollektivtrafik finns uppsatta regelverk för leverans av information i realtid från trafikutövare till beställarorganisationen. Informationen är främst relaterad till fordon och används bland annat för uppföljning av utförd trafik, styrning av skyltar samt beräkning av prognoser.

Tjänsten går i dag under namnet Objektsledare IT (OLIT) och är placerad i en sektion som ansvarar för tekniska tjänster och systemstöd. Rollen svarar för att verksamhetens krav realiseras i de IT-stöd som finns inom området informationsflöden för kollektivtrafik samt att åtgärder för vidmakthållande och livscykelhantering genomförs enligt plan. Rollen kan komma att ändra namn samt omfatta andra eller flera områden.

Arbetsuppgifter

  • Säkerställa att tjänster inom området levereras i enlighet med överenskomna servicenivåer

  • Ta fram planer och roadmaps i samverkan med verksamhetsrepresentanter

  • Följa upp och driva progress på godkända åtgärder i förvaltningsplaner samt rapportera status och avvikelser

  • Ansvara för uppföljning, leverantörssamverkan och kontakter med avtalspartners, säkerställa leveranser utifrån avtal, SLA och KPI:er

  • Medverka i upphandlingar och avtal för tjänster inom området

  • Upprätta och följa upp budget och prognoser

  • Planera åtgärder utifrån beslutad målarkitektur

  • Leda och följa upp den taktiska och operativa styrningen av området

  • Säkerställa att dagligt arbete bedrivs enligt processer, rutiner och lagkrav

  • Hantera avvikelser

  • Samarbeta med olika delar av organisationen, agila team, arkitekter, produktägare, trafikutövare och externa intressenter

Uppdraget kan vid behov komma att justeras till andra grupper inom sektionen beroende på verksamhetens behov.

Obligatoriska krav

  • Minst 3 års erfarenhet i ledande roll som IT-projektledare eller produktägare under de senaste 6 åren

  • Minst 4 års erfarenhet som projektledare/produktägare med samverkan mellan interna och externa parter inom IT

  • Har lett minst 3 uppdrag med budget på minst 10 MSEK

  • Minst 4 års dokumenterad erfarenhet av arbete i systemmiljöer där flera IT-system samverkar för att stödja verksamhetsprocesser

  • Minst 2 års erfarenhet av leverantörsuppföljning samt budget- och ekonomiuppföljning

  • Minst 2 års erfarenhet av integrationer av IT-system via MQTT och RESTful API:er under de senaste 5 åren

  • Minst 2 års erfarenhet av IT-teknisk förvaltningsledning med vana att presentera i större grupper (>20 personer)

Mervärdeskrav

  • Erfarenhet från minst 3 uppdrag av upphandling enligt LOU/LUF

  • Minst 3 års erfarenhet av PM3 och ITIL

  • Minst 1 års erfarenhet av arbete i offentlig verksamhet under de senaste 2 åren

  • Minst 2 års erfarenhet av kollektivtrafik och IT-system för fordon

Din ansökan

Låter rollen intressant och passande? Ansök i så fall omgående för vi intervjuar löpande och rollen kan tillsättas innan sista ansökningsdatum.

Vi kan enbart ta emot och bearbeta din ansökan genom att du registrerar ditt CV i vår portal. Med avseende på GDPR kan vi ej ta emot ansökningar via e-post. Varmt välkommen med din ansökan! Uppdraget är en del av Quest Consulting personaluthyrning.

Om oss

Quest Consulting är ett auktoriserat konsultbolag med kollektivavtal, försäkringar, friskvård och tjänstepension. Vi är specialiserade inom IT, Teknik, HR, Administration och Ekonomi. Vår målsättning är att vara din personliga samarbetspartner och just därför är det så viktigt för oss att arbeta efter våra kärnvärden där våra ledord är att vara Personliga, Nyskapande och Professionella.